سرزمین آدم کوچولوها

لحظه ای از زندگی

سرزمین آدم کوچولوها

کوتوله هایی که شهرشان را ترک کردند
آخرین بررسی ها و کاوش های باستانشناسی در محوطه باستانی شهداد نشان می دهد که ساکنان این محوطه شهر باستانی شهداد را به علت خشکسالی و با امید بازگشت ترک کردند، اما پنج هزار سال است که دیگر به این محوطه باز نگشته اند. محوطه باستانی شهداد که به شهر کوتوله ها شهرت یافته،60 کیلومتر وسعت دارد و در دل کویر لوت جای گرفته است.این شهر یکی از مهم ترین شهرهای باستانی محسوب می شود که تا کنون در طی بیش از ده فصل کاوش در آن، باستانشناسان به بقایای معماری و اشیاء باستانی بی نظیری از هزاره سوم قبل از میلاد برخورد کرده اند. شهر باستانی شهداد دارای بخش های مختلف کارگاهی، گورستانی و محله های مسکونی است. کاوش های باستانشناختی در محله مسکونی شهر کوتوله ها نشان می دهد که این شهر از چندین محله تشکیل شده است و در هر یک از محلات شهر صنفی خاص نظیر جواهرسازان، صنعتگران و کشاورزان زندگی می کرده اند. طی فصل های مختلف فعالیت باستانشناسی در شهداد تا کنون بیش از 300 قبر باستانی مورد کاوش قرار گرفته که در هر قبر آثار باستانی، زیورآلات، وسایل آرایش و اشیاء باستانی بسیار زیادی که نشان دهنده اهمیت و ثروت این شهرمی باشد به دست آمده است. کشف و شناسایی علل اصلی ترک شهداد در روشن کردن تاریخ زندگی ساکنان این شهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آخرین بررسی هاوکاوش های باستانشناسی در شهر کوتوله ها نشان می دهد که ساکنان این محوطه تاریخی شهرشان را به علت خشکسالی و با امید به بازگشت ترک کردند،اما 5 هزار سال است که به این شهر باز نگشته اند. میرعابدین کابلی سرپرست کاوش های باستانشناسی شهداد که بخش عظیمی از تحقیقات باستانشناسی خود را در این منطقه انجام داده است می گوید: در جریان آخرین کاوش ها و بررسی های باستانشناسی در شهداد متوجه شدیم ساکنان شهداد 5 هزار سال پیش به هنگام ترک این شهر بسیاری از وسایل خود را در درون خانه ها رها کردند و بعد از خروج درب خانه های خود را با گل پوشاندند. وی با اشاره به این که گل گرفتن در خانه ها با باقی گذاشتن وسایل درون آن نشان دهنده امید به بازگشت است می افزاید: با توجه به این که این محوطه با صبر و حوصله ترک شده، به نظر می رسد عواملی از نوع زلزله و یا بدی شرایط اقتصادی و اجتماعی باعث ترک این شهر نبوده باشد، بلکه خشکسالی در یک دوران، دلیل اصلی ترک این شهر باستانی بوده است. میرعابدین کابلی با اشاره به این که هنوز مشخص نیست ساکنان شهداد بعد از ترک این شهر به کدام منطقه رفته اند، در مورد اهمیت و شناسایی علت ترک این شهر می گوید: شناسایی علت اصلی ترک این شهر که تا کنون آثار بسیار مهمی از آن به دست آمده، نشان دهنده بخش مهمی از زندگی ساکنان این شهر و مهاجرت آن ها به نقاط دیگر خواهد بود.

 


 


کشف جنازه مومیایی یک کوتوله
پس از کشف شهر کوتوله ها در شهداد و بیان افسانه هایی درباره مردمانی که در آن زندگی می کرده اند ،هر چند وقت یکبار خبرهایی مبنی بر کشف جنازه انسان کوتوله و یا دیدن آن ها توسط عده ای مطرحمی شود. آخرین نمونه این خبرها کشف جنازه مومیایی گونه انسان کوتوله 25 سانتی متری می باشد که قرار بود پس از قاچاق به آلمان، 30 میلیارد ریال فروخته شود. خبری که به دنبال دستگیری دو قاچاقچی تحت تعقیب و کشف جنازه ای اعجاب انگیز که به مومیایی شهداد معروف شده بود ،به سرعت در سطح استان کرمان پیچید و دوباره شائبه هایی از وجود آدم کوتوله ها در شهداد کرمان را بر سر زبان ها انداخت. پس از رسانه ای شدن این موضوع مسئولان سازمان میراث فرهنگی و پلیس کرمان به منظور پایان دادن به شبهه های موجود خواهان روشن شدن وضعیت جنازه 25 سانتی متری این فرد 17 ساله شدند که هنوز مشخص نیست چگونه مومیایی شده است.

به دنبال گالیورو دوستانش
اکنون پس از گذشت 5 هزار سال از ترک شهر کوتوله ها توسط ساکنان آن در حالی اکثر این محوطه تاریخی هنوز زیر خروارها خاک است که دلیل مهاجرت کوتوله های شهدادی و ترک شهر کوچکی که برای انسان هایی با قد حداکثر 40 سانتی متر ساخته شده بود مبهم مانده است و هنوز مشخص نیست که چرا کوتوله های شهدادی بعد از مهاجرت درب خانه های خود را با گل پوشاندند و دیگر برنگشتند . با این حال شهر پر رمز و راز کوتوله های شهداد این روزها به محل بازی کودکانی تبدیل شده که غرق در رویاهای کودکانه شان در شهر لی لی پوت قدم می زنند و به دنبال گالیور ودوستانش می گردند. اگر چه در شهر کوتوله های شهدادی خبری از کاپیتان لیچ ،فلرتیشیا وگلوم با آن تکه کلام (من می دونستم نمی شه) نیست، ولی رمز و رازهایی است که همچنان سر به مهر مانده اند.
نسخه پی دی اف این گزارش در ویژه نامه چمدان، روزنامه جام جم مورخ 23 اسفند ماه 90 موجود است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در پنج شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:, ساعت 22:58 توسط سارا |